Nieuwe Europese auteursrechtwetgeving: introductie van ‘uploadfilter’ en ‘linktaks’.

monkey-ip

De nieuwe auteursrechtrichtlijn gaat op korte termijn van kracht en heeft nogal wat zorgen opgewekt bij belanghebbenden. Het gaat met name om de artikelen 11 en 13 uit de betreffende richtlijn.

Waarom is er ineens de nieuwe wetgeving in het leven geroepen? Nou, de huidige auteursrechtwetgeving stamt nog uit 2001.  Gezien onze digitale landschap erg veranderd is sinds die tijd,  is het weer tijd om de wetgeving te herzien en aan te passen. We zijn daarnaast meer grensoverschrijdende diensten gaan gebruiken en daardoor meer last gaan krijgen van de verschillende regels die in elke land gelden. De wetgeving is dan een logische volgende stap in naar Netneutraliteit binnen de EU. Een goed voorbeeld is de geolocatie van Netflix of Spotify.

Behoorlijk handig om bijv. RTL Late Night in Spanje op vakantie te kunnen streamen.

Toch zijn er zorgen. Het gaat met name zoals eerder benoemd om de artikelen 11 en 13, respectievelijk ook wel ‘Linktaks’ en ‘Uploadfilter’ genoemd.

Linktaks. (art. 11)

Artikel 11 heeft van belanghebbenden de aanduiding ‘linktaks’ gekregen. De tekst schrijft voor dat voor het overnemen van teksten van uitgevers (zoals bijv. nieuwsberichten) een licentie vereist is, tenzij het om enkele woorden of erg korte snippets gaat. Onduidelijk is wat ‘erg kort’ is. Hierdoor is het niet uit te sluiten dat zelfs korte overgenomen tekstjes bij hyperlinks onder de licentieplicht gaan vallen. Voor dit artikel zijn geen uitzonderingen, zodat waarschijnlijk elke site die geld hiermee verdient, zich eraan zal moeten houden.

Het idee erachter is niet zo gek. (Nieuws-)Mediabedrijven hebben het namelijk de laatste jaren erg zwaar gehad, met name op het gebied van advertising. Partijen als Facebook en Google hebben het landschap veroverd en gaan ervandoor met de winst. Wat overblijft wordt verdeeld onder diverse uitgevers, terwijl deze juist veel tijd, geld en moeite doen om artikelen te schrijven die dan weer op Facebook en Google verschijnen zonder dat deze er moeite voor hoeven te doen. Niet echt eerlijk. Daarom wordt het verboden om bijv. een preview te geven van een boek, artikel etc. (‘snippet’).

“Maar dan is de Linktaks toch handig?”

Jammer genoeg wijst de praktijk zich anders uit..Soortgelijke maatregelen zoals de Linktaks zijn helaas al eerder geprobeerd door Spanje en zelfs onze buurman Duitsland. Als Google niet meer uw artikel, website etc. laat zien in de zoekresultaten dan zal het aantal verkeer naar de betreffende drastisch neerstorten met alle gevolgen van dien.

Dit was ook het geval bij de ingevoerde maatregelen in Duitsland uit 2013 waarbij Google werd verplicht te betalen voor het doorlinken van bijv. nieuwssites. Google stopte met het linken naar de nieuwsbronnen, waarna het verkeer naar Duitse nieuwssites explosief daalde.

Een goede SEO is dan niet meer mogelijk voor de nieuwssites als de nieuwe wetgeving ingaat.

Het uploadfilter. (art. 13)

Voor artikel 13 betekent dit dat internetdiensten hun best moeten doen van tevoren licenties te bemachtigen voordat de gebruikers content mogelijk uploaden. Bedrijven als Facebook, 9GAG, Youtube of Linkedin zullen samen met de rechthebbende maatregelen moeten nemen die het uploaden van auteursrechtelijk beschermde filmpjes, muziek of afbeeldingen tegenhouden.

Hoewel niet letterlijk de term ‘Filter’ wordt gebruikt in de wetstekst, wordt aangenomen dat dergelijke partijen weinig tot geen alternatieven hebben dan uploadfilters installeren, met alle kosten en foutmarges van dien. Een groot nadeel wat gelijk opvalt is de mogelijke censuur die het met zich meebrengt. En daar zijn we in de EU geen fan van. Bijvoorbeeld leuke parodieën, meme’s etc. Deze zullen wegvallen door het geautomatiseerde uploadfilter. Een dergelijk filter zal daarnaast ook erg duur zijn en betaalbaar zijn voor alleen grotere partijen.

Valt ook een MKB-bedrijf hieronder?

Het antwoord is helaas ‘Ja’. Kleine en nieuwe bedrijven/websites zijn uitgesloten van deze verplichting. Bij het compromis van Duitsland en Frankrijk (voor de wetgeving) was er sprake van diensten die minder dan drie jaar beschikbaar zijn OF jaarlijks minder dan 10 miljoen euro omzetten OF per maand minder dan 5 miljoen unieke bezoekers krijgen. Daar komt men dus al snel aan!

Als een dienst volgens de rechter te weinig gedaan heeft om de inbreuk te voorkomen, is deze aansprakelijk als ware deze de inbreukmaker zelf.

Er is dus werk aan de winkel. Bent u er al klaar voor?

Heeft u nog vragen of opmerkingen naar aanleiding van dit artikel, schroom dan niet om contact met ons op te nemen via info@privalliance.nl

Afspraak maken